07 desembre 2020 · 2993
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




Les verdures i hortalisses

Una de les bases per seguir una dieta mediterrània, que conjuntament amb l’exercici físic ha demostrat tenir grans beneficis per a la salut, és el consum de fruites, verdures i hortalisses, fresques, de temporada i a poder ser de proximitat. Ara bé, segons les dades més recents de la Fundació Espanyola de Nutrició, s’ha reduït un 40% la ingesta de vegetals en els últims 50 anys.

Es recomana consumir diàriament 2 racions de vegetals, que són uns 250gr en cada ració i on 1 ració equivaldria a la verdura que hi cap a l’espai dels palmells si posem les dues mans juntes. A més a més, haurien de ser les protagonistes dels nostres plats i ocupar aproximadament el 50% dels àpats principals.



Són importants, perquè a més de ser unes excel·lentíssimes fonts de vitamines, minerals i fibra, també aporten altres substàncies que ajuden a prevenir certes malalties. Com contenen poques calories però una densitat nutricional alta són ideals per assegurar un pes correcte i prevenir el sobrepès o l’obesitat.

Procura que a la teva compra no et faltin les del mes de desembre: bledes, espinacs, brócoli, col, coliflor, endívies, enciam, porro, naps, pastanaga, remolatxa... i combina colors per obtenir nutrients diferents.

Si et costa introduir-les a la teva alimentació comença fent un llistat d’aquelles que si que t’agraden, les que has provat i no t’agraden i les que encara no has provat i comença barrejant les que no has provat amb les que t’agraden per augmentar les possibilitats de que t’agradin més.

Tens un gran ventall de preparacions: en cremes, amanides, truites i fins i tot creps. Per afegir a pizzes o magdalenes i pastissos salats. Per donar color a la pasta, els arrossos i els llegums. Per farcir burritos, tacos, quesadilles, hamburgueses o fer patés vegetals per untar. Imitant xips o patates fregides o gratinades al forn o en broquetes. Finalment, pots fer-ne salses per donar sabor als teus plats preferits.

Atreveix-te afegint espinacs a la teva recepta de base de creps o fent tallarines de carbassó i pastanaga amb un pelador de patata o cuinar un arròs de coliflor ratllant les seves flors i saltejant-les amb altres ingredients que siguin bons per tu o enriquir un plat amb pesto de brocoli. El més important és augmentar el consum de verdura per aprofitar els seus beneficis, saciar-nos, nodrir-nos i desplaçar el consum d’altres aliments menys saludables.

Podeu escoltar la càpsula de nutrició de les verdures i hortalisses al següent enllaç

Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Herbes de l'Alt Pirineu
Herbes de l'Alt Pirineu

Cultivem, recolecten, assequem i transformem plantes medicinals i aromàtiques de manera artesanal. Tenim una hectàrea de cultiu en ecològic a Araós (Pallars Sobirà) a 1000 metres d'al...