Avantatges, inconvenients, mites i èxits del disseny de la botiga online per a establiments o productors a Catalunya.
En el moment en el que som conscients que la gran majoria de les persones tenen un mòbil amb accés a internet, és fàcil entendre que la digitalització és un pas important per a la botiga d'un poble o d'un barri a Catalunya.
En aquest article, des d'Oidà, volem exposar tots aquells avantatges i inconvenients que pots trobar-te en el procés de disseny d'una botiga online i esbrinar els mites que hi ha al darrera vist des de l'experiència de l'inici de la plataforma, l'any 2020.
Avantatges:
Major abast: la presència en línia permet estar obert 24h, dia i nit, els 7 dies de la setmana. Permet que els productes puguin arribar a les llars dels veïns i veïnes sense que s'hagin de desplaçar o mentre fan cua fora de l'establiment.
Millora l'eficiència: amb les eines digitals, és possible automatitzar processos i millorar l'eficiència del negoci, la qual cosa comporta una reducció de tasques que no acostumen a aportar valor.
Facilita la gestió de comandes i subministraments: amb un sistema de comandes en línia, els clients poden fer les seves compres des de la comoditat de casa seva i la botiga pot gestionar les seves comandes de manera més eficient.
Millora l'experiència del client: amb una presència en línia atractiva i fàcil d'utilitzar, la botiga pot oferir als seus clients una experiència de compra més agradable i fàcil. Sobretot permet veure l’oferta dels productes i serveis que s'ofereixen.
Inconvenients:
Costos: avui en dia la tecnologia no és democràtica, els gegants intermediaris d'internet i les multinacionals amb el capital poden comprar tecnologia mentre que els petits sols no. Els productes digitals i serveis d'oidà tenen quotes accessibles calculades partint dels ideals de col·laboració local. Això permet que la tecnologia pugui ser accessible al petit, ja que es comparteixen costos i no s'especula en la intermediació.
Temps: obrir una botiga online és com obrir un local, i necessita temps per ser gestionada. Molts establiments viuen la falta d'aquest recurs i no és fàcil externalitzar aquestes tasques, menys encara pels serveis artesans i la unicitat que ofereixen als seus clients. El disseny d’una botiga online d'Oidà, gràcies a la democratització de la tecnologia, soluciona aquesta problemàtica amb softwares que permeten, per exemple, carregar els productes amb les fotos o actualitzar els preus enviant només un email, automatitzar la publicació de fotos ja carregades a Instagram, la gestió de les categories i la llista dels productes amb algoritmes intel·ligents, etc.
Els mites més comuns sobre les pàgines web que és important conèixer:
-
Una web augmenta les ventes: no, un disseny ben fet d'una botiga online augmenta la percepció i el valor dels productes, serveis i, sobretot, de les persones que hi treballen. També una web es un instrument important que ha de simplificar la comunicació amb els client@s.
Les vendes augmenten amb la visibilitat que, normalment, es concreten en accions offline com la distribució de cartells i flyers, la publicació en grups de facebook locals de pobles o barris, petites promocions a les xarxes amb sortejos, etc.
-
Es venen online els productes locals: no, una botiga online amb productes i carret per a la compra s'utilitza si existeix una logística col·lectiva entre comerciants i productors locals. És la logística la que permet la venta online dels productes locals i es feina dels comerciants juntament amb els productors d’organitzar-se per oferir un servei amb valor.
-
Una pàgina web és cara: no, l'individualisme és car, és molt car. Tots els agents que intervenen en una compra poden compartir els costos. Tot passa en col·lectivitzar-se: entre qui compra, qui revèn i qui produeix. L’oferta d’Oidà permet donar accessibilitat al disseny d’una botiga online i de molts altres serveis i té com a objectiu democratitzar la tecnologia.
-
Un cop creada, no requereix manteniment: la passivitat no existeix tampoc en una botiga online però la digitalització permet optimitzar i millorar accions online i offline.
-
És necessari tenir una pàgina web encara que no es vengui per Internet: aquest instrument pot ser una valuosa eina per millorar la presència i la reputació en línia de l'empresa, encara que no es vengui directament a través d'ella. Tot dependrà del projecte real i només partint de cada realitat es poden agafar decisions amb sentit. Hi ha molts casos en el quals no és necessari tenir una web per obtenir presència. Habitualment, amb una bona gestió del WhatsApp, es pot vendre online.
-
El disseny no importa, només importa el contingut: no, tot té el seu pes. El disseny i la usabilitat d'una pàgina web són importants per oferir una bona experiència a l'usuari i generar confiança en l'empresa. Amb poc i ben fet es pot fer molt.
-
És necessària una passarel·la de pagament: bizum i sobretot la confiança dels propi clients són instruments molt més vàlids que paypals, stripes o TPV amb fixes. Doncs no, no és estrictament necessari.
Què fer abans de
contractar el disseny de la botiga online:
- Tenir clar quins són els productes i serveis que s'ofereixen.
- La logística: interna, externa o recollida a la botiga, s'ha de clarificar.
- Ser conscients i organitzar-se per tenir disponibilitat per dedicar uns temps constant a la botiga online que normalment són setmanals.
On rau l’èxit de la botiga online?
Les oportunitats de la digitalització hi són, com també els reptes. Pensant en la nostra experiència fins ara, l'èxit està en la confiança dels propis client@s com veïns i veïnes.
L’èxit comença quan deixem de banda la competitivitat i comencem la col·laboració.
Alguns dels dissenys realitzats:
- La Circular www.lacircular.cat (botiga de que viures)
- La Perla Selecta www.laperlaselecta.cat (Carnisseria i cansaladeria)
- Mel dels Erms www.meldelserms.cat (Apicultors)
- El Rebost del Pou Calent www.elrebostdelpoucalent.cat (botiga de que viures)
Contacta'ns
sense cap compromís i t'ho expliquem tot!
Telefon. +34 616 97 51 56
WhatsApp: https://wa.me/34616975156
E-mail: info@oida.cat