23 maig 2023 · 4290
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista




L'HIDRATACIÓ A L'ESPORT

La primavera es caracteritza per l’inici del bon temps, les temperatures més agradables i l’augment de les hores de llum. Tot i no sempre ser fàcil l’adaptació a aquestes condicions, un cop superada l’astènia primaveral amb més o menys afecció segons cada persona, apareix un augment d’energia que facilita l’inici o l’increment de la pràctica esportiva, sobretot a l’exterior i amb contacte amb la natura. 
 
Practicar esport a l’aire lliure, amb ambient sec i amb temperatures elevades augmenta el risc de deshidratar-se. Cal assegurar una correcta hidratació durant la pràctica esportiva i així evitar algunes conseqüències com l’augment de fatiga i reducció de força i resistència; augment del risc de lesions i rampes, mala termoregulació de l’organisme i risc de patir hiponatremia per una mala reposició del sodi. Les 3 vies per on l’organisme perd líquid són: la sudoració, que serveix per dissipar la calor procedent de la contracció muscular mitjançant l’evaporació per la pell. Per on de fet, es podrien arribar a perdre fins a 3 litres de líquid, per hora d’exercici físic, i per on també es perden minerals com sodi, clor, potassi i calci. A través de la respiració, perquè l’aire també transporta vapor d’aigua corporal que a major intensitat d’activitat, major demanda d’oxigen, i major freqüència d’intensitat respiratòria. I, finalment, per l’orina, que a menys hidratació, serà més concentrada, menys transparent i menys quantitat. Per tant, si realitzes activitats físiques intenses o de llarga durada, mitjançant el test de la suor i l’observació de l’orina, assegura’t que la teva hidratació és suficient. Pel test de la suor, cal calcular el líquid perdut per hora, es fa pesant abans i després de l’exercici orinant abans de cada pesada, restant el líquid consumit i dividint per les hores d’entrenament. Si la pèrdua és superior al 2% la hidratació és insuficient. Es poden cobrir les necessitats exclusivament amb aigua per entrenaments de baixa intensitat o curta durada, inferior a 1 hora. Ara bé, si és superior, caldrà fer-ho també amb isotònics, comercials o casolans, que compleixin les condicions concretes i, que a més d’aigua, aportin electròlits com sodi i potassi. De fet, un objectiu en exercicis d’alta intensitat és evitar tenir sensació de set, perquè aquesta sol aparèixer quan la persona ja s’ha començat a deshidratar. 
 
Si realitzes exercici físic habitualment, assegurat de mantenir una bona hidratació, per evitar riscos durant la pràctica esportiva i aconseguir una bona recuperació.


Si compres alguna cosa a www.oida.cat mitjançant enllaços a les nostres històries i receptes, és possible que guanyin una comissió l'autor@ del post i les impulsor@s. Això ajuda a donar suport a els nostres veïns i veïnes. Aprèn més, tu també pots incentivar el comerç local recomanant productes de la terra, i treure’t un pico mentre ho fas! www.oida.cat/impulsa. Si no, ens pots enviar una propina 😘 www.oida.cat/propulsa





Comparteix a les xarxes!
Oidà, guanya punts!! Uneix-te a la llista dels dimecres! Cada dimecres un nou missatge al WhatsApp amb notícies de productors, establiments i productes que tens més a prop teu! Si formes part de la llista participaràs en un sorteig mensual d'un val de 10 a 100 euros !!!
autor@
Laura Crosas Gonzalez
Dietista i Nutricionista

Sóc la Laura Crosas Gonzalez, Diplomada en Nutrició Humana i Dietètica per la Universitat de Barcelona amb extensió Universitària de Nutrició Esportiva. Titulada en Naturopatia per la IFP Sanitaria Roger de Llúria i especialitzada en patologies digestives, sobrepès i obesitat. Des de fa més de 10 anys treballo a l’Herboristeria i Dietètica Salus de la Garriga on actualment també passo consulta.
Amb el contingut del bloc, pretenc promoure una alimentació i hàbits saludables que millorin la qualitat de vida de les persones i compartir la meva passió i coneixement sobre la nutrició, la cuina i aquells aliments dels que ens proveeix la terra.

Articles sobre el mateix tema
Altres temàtiques
Destacats
Herbes de l'Alt Pirineu
Herbes de l'Alt Pirineu

Cultivem, recolecten, assequem i transformem plantes medicinals i aromàtiques de manera artesanal. Tenim una hectàrea de cultiu en ecològic a Araós (Pallars Sobirà) a 1000 metres d'al...